ארגונים שעברו משבר ארגוני (פיטורין, החלפת הנהלה, רכישה/מיזוג, קשיים פיננסיים, מוות של עובד ועוד) עסוקים בדרך כלל בבחינה מחודשת של מבנה, אסטרטגיה, גיוס ועוד. לא תמיד מפנים זמן, כסף ואנרגיות ארגוניות בעובדים ומצב המנטאלי והנפשי שלהם. לפעמים קיים פחד לכנס את העובדים ולהעלות את הקושי כתוצאה מהמשבר, שמא הדבר יגרום להתפרקות או לתקיעות. ההיפך הוא הנכון! כשקורה משבר בארגון (בדיוק כמו במשפחה) והוא לא מדובר בצורה מסודרת, נוצרים משקעים ותחושות סביב המשבר שמופיעים באופן ישיר על תפוקות ואיכות העבודה בארגון. האווירה מתוחה, לעיתים עובדים בצורה טכנית ומונוטונית ועם מינימום מאמץ ולעיתים מתארגן שיח לא פורמלי שהוא הרבה יותר הרסני מבחינת הארגון. באופן פרדוקסלי, כשאנחנו מתאמצים לא לחשוב על משהו, אנחנו מייצרים בתודעה שלנו מחשבה קבועה על אותו הדבר, למעשה זה הדבר היחידי שאנחנו יכולים לחשוב עליו. האנרגיה שמושקעת בניסיון לא להתמודד עם הקושי היא עצומה, ובאה על חשבון הבריאות הפיסית והנפשית שלנו ועל חשבון יעילות ואפקטיביות עבודתנו.
ארגונים שמבינים שהבסיס להצלחה הוא הון אנושי מרוצה, שמח ומחויב לארגון, הם אלו שישקיעו בשגרה בכלל ובמצבי משבר וחירום במיוחד, בבניית החוסן האישי והארגוני בכדי להצליח בהשגת המטרות הארגוניות בצורה מיטבית.
בניית חוסן ארגוני
ארגון, בדומה לאדם, משתמש בכוחות ובמשאבים של על מנת להתגבר על קשיים. לכל ארגון יש בתרבות שלו סיפורי התמודדות וחוסן. לכל אדם בארגון יש בניסיון החיים שלו סיפורי התמודדות וחוסן משלו. עיבוד הסיפורים הארגוניים והרחבתם, מאפשרים יכולת התמודדות טובה ומשופרת לאורך זמן.
באמצעות תהליך מובנה וקצר מועד, הכולל סדנאות קבוצתיות וליווי אישי למנהלים, ניתן לספק לעובדים כלים להתמודדות עם המשבר ובכך לאפשר צמיחה ארגונית.
העובד כמוביל השינוי
עובד בארגון שחווה משבר/שינוי משמעותי, יביא זאת לידי ביטוי בתפקודו ובמחויבות שלו לארגון. פעמים רבות בזמן שינוי הארגון עובד “על ניוטראל”, וכולם מוצפים בחרדה ולחץ, עושים רק מה שחייבים וחווים מעין שיתוק בהנעת תהליכים ועובדים. במידה ונספק בזמן משבר תמיכה וכלים למנהל ולעובד, ונאפשר לכל אחד לזהות את ההזדמנויות והכוחות המתעוררים, גם בו וגם בארגון, נוכל לאפשר לכל הארגון “לזוז” קדימה, הן מבחינת תפוקות והן מבחינת שביעות רצון וסביבת עבודה נעימה.